OBOS topp 3 i kundnöjdhet
Den 6 februari 2020 presenterade Prognoscentret sin branschmätning i kundnöjdhet bland bostadsutvecklare. OBOS kom på en tredje plats efter vad de själva beskriver som ett intensivt kundnöjdhetsarbete de senaste åren.
- Publicerad:
- torsdag 19 mars 2020
-Vi tänker alltid kundnöjdhet, men har intensifierat det operativa arbetet och fått goda resultat, säger David Carlsson, operativ chef för OBOS Projektutveckling Bostad. Vi har lyckats höja vårt NKI från 72 till 76 mellan 2018 och 2019. En stor eloge till mina fantastiska medarbetare inom OBOS som har rott detta i hamn.
Det som ligger bakom lyftet i OBOS NKI uppges vara en genomarbetad säljprocess, och insatser i form av både kundansvariga och eftermarknadsansvariga som följer kunden genom hela bostadsköpsprocessen. I Prognoscentrets mätning visar sig resultatet av det hårda arbetet i form av en delad tredjeplats i kategorin Bostadsutvecklare, men också genom att OBOS bostadsprojekt Brf Magasinet i Örebro är med på topp 10-listan över bästa bostadsprojekt med ett NKI på hela 84.
-Det känns självklart jätteroligt, säger Sabah Osman, kundansvarig för Brf Magasinet. Jag tror att framgången ligger i att vi jobbat hårt med att hitta en noga genomtänkt produkt, både invändigt och utvändigt som är unik i sin utformning. Vi har även jobbat mycket med att försöka föregå kunden med frågor och funderingar i form av kontinuerlig kommunikation och information.
På frågan om OBOS känner sig nöjd med placeringarna kommer svaret snabbt från David Carlsson:
-Vi är stolta och glada över detta, men vi har ett mål om att få branschens nöjdaste kunder. Det är ett mål som vi fortsätter att sträva mot, och som vi vill nå inom en inte alltför lång framtid.
Under prisutdelningen fick OBOS även ta emot förstapris i kategorin personal, vilken mäter hur nöjda kunderna är med personalbemötandet.