Demokratikommittén
Vintern 2022 samlades externa experter och medlemmar i en demokratikommitté för att se över hur OBOS medlemsdemokrati fungerar – och föreslå hur den kan moderniseras.
Vintern 2022 samlades externa experter och medlemmar i en demokratikommitté för att se över hur OBOS medlemsdemokrati fungerar – och föreslå hur den kan moderniseras.
Demokratikommitténs uppdrag var att föreslå en stabil och framtidsorienterad ledningsstruktur för ett kooperativ med brett medlemsdeltagande. Kommittén har utgått från ett antal medlemsförslag som lades fram vid förra årets årsstämma. Den har haft 11 möten och har arbetat med en referensgrupp som till största delen består av medlemmar utanför OBOS organisation.
Det här är första gången OBOS gör en så grundlig genomgång av de demokratiska organen och organisationens medlemsdeltagande. Demokratikommitténs rapport är ett viktigt kunskapsunderlag för vidareutveckling av organisationen.
Demokratikommitténs övergripande slutsats är att OBOS har en demokratisk organisation. Det innebär dock inte att det inte finns utrymme för förbättringsåtgärder som stärker medlemsdemokratin i OBOS både formellt och reellt. Demokratikommittén har utvärderat åtgärder som kräver ändringar av stadgarna och formell struktur samt åtgärder som kan vidtas inom ramen för den befintliga organisationen.
Nedan följer en kort översikt över de viktigaste förslagen och rekommendationerna som demokratikommittén lägger fram i sin rapport. Översikten är inte uttömmande. Rapporten innehåller bland annat en rad rekommendationer avseende befintlig praxis som enligt demokratikommittén bör bevaras och värderingar av förslag som kommittén anser att vi inte bör gå vidare med. Motiveringarna och det exakta innehållet i dessa förslag och utvärderingar finns i kapitel 6 och 7 i själva rapporten.
Under 2021 har OBOS redan vidtagit flera åtgärder som syftar till att stärka medlemmarnas delaktighet. Beskrivningar av dessa åtgärder finns bland annat i punkt 6.1, 6.6.3, 6.6.4, 6.7 och 7.7.1.
Demokratikommittén rekommenderar inte att några större ändringar görs i OBOS formella organisationsstruktur. Se punkt 6.5 och 7.2.
Demokratikommitténs uppfattning är att representantskapet är den viktigaste arenan för medlemsinflytande i OBOS.
Kommitténs rekommendationer:
Enligt bostadsbyggnadslagen är det styrelsen, inte årsstämman, som har det övergripande ansvaret för bostadskooperativets styrning och koncernchefen som har det övergripande ansvaret för den dagliga verksamheten. Lagen säger också att det är styrelsen som fastställer OBOS strategi. Denna uppgift kan inte fråntas styrelsen. Mer information finns i punkt 4.9.
Kommitténs rekommendationer:
Vid OBOS årsstämma 2021 lades flera förslag fram som går ut på att begränsa anställdas rätt att delta som delegater på årsstämman. Demokratikommittén har gått igenom samtliga förslag och har kommit fram till att det skulle vara olagligt. Mer information finns i punkt 7.4.5.
Kommitténs rekommendationer:
Valberedningen ska inte kunna föreslå sig själva som kandidater till förtroendeuppdrag. På den här punkten reserverar sig kommittéledamöterna Allgot och Boye. Mer information finns i punkt 7.9.6.
Kommitténs rekommendationer:
Utforma ett utbildningsprogram som riktar sig särskilt till årsstämmans delegater. Eventuellt bör även ett informationspaket tas fram som görs lättillgängligt via OBOS webbplatser. Mer information finns i punkt 7.6.
Kommitténs rekommendationer:
Stärk arbetet med att utveckla välfungerande medverkansprocesser i byggprojekt i alla regioner. Mer information finns i punkt 6.7.
Kommitténs rekommendationer:
En enig kommitté anser att det kan ifrågasättas huruvida ’bustadbyggjelagslova’ är för rigid när det gäller möjligheterna att skapa förutsättningar för en optimal medlemsdemokrati. Kommittén nämner också ett antal frågor som hela eller delar av kommittén eller enskilda kommittéledamöter anser att OBOS bör överväga att ta upp med lagstiftarna. Mer information finns i punkt 6.10.