Hoppa till innehåll

Medlemsprogrammet

Alla kan bli medlemmar, så länge du är folkbokförd i Sverige, har tillgång till BankID och kan betala med Swish eller betalkort. Är du under 18 år behöver du få en förmyndares underskrift. Läs mer under Gåvomedlemskap. Medlemskapet är personligt.

Du blir medlem på obos.se/medlem eller i OBOS-appen. Fyll i uppgifter, legitimera dig med BankID och betala med kort eller Swish. Det går snabbt och är mycket enkelt!

Du hittar ditt medlemsnummer i OBOS-appen och i nyhetsbrev från OBOS Medlem. Du kan ladda ner OBOS-appen från  Google Play eller i  App Store.

En privatperson kan endast äga ett medlemskap. Medlemskapet är personligt och kan inte samägas av flera personer.

Medlemstiden utgör turordningen när objekt ska tilldelas med förtur. Medlem med längst medlemstid får erbjudande först, därefter sker det i fallande medlemstid.

Det betyder att bli medlem tidigt är en fördel. Om medlemmar har identisk medlemstid sker en turordningsdragning mellan dessa i enlighet med medlemsvillkoren.

Medlemskapet påbörjas det datum då medlemsavgiften är registrerad på OBOS bankkonto. Ingen kan ha en medlemstid från ett datum före det egna födelsedatumet.

Om det är fler som blir medlemmar på samma datum får de samma medlemstid. Vi gör då en turordningsdragning (se 3.1 i medlemsvillkoren).

Din medlemstid är obruten oavsett om du använder förtur eller köper ett objekt. Att bli medlem tidigt är med andra ord en fördel. När du undertecknar ett köpeavtal fryses din förtursrätt till och med 12 månader efter tillträdesdag.

Detta kallas suspensionsordning och finns för att medlemsprogrammet inte ska användas i spekulationssyfte. Efter suspension är din totala medlemstid och rätt till förtur fullt brukbar igen.

Vid utebliven betalning av medlemsavgift kan du inte nyttja medlemsförmåner och förtur. Du har möjlighet att betala in saknat belopp inom 24 månader. Betalar du in kan du nyttja medlemsförmåner och förtur med obruten medlemstid så snart betalningen är OBOS tillhanda. Betalar du inte in avslutas ditt medlemskap efter 24 månader.

Glömde du att verifiera dig med BankID i steg 1? Det är lätt att missa den blåa knappen. Gör ett nytt försök att verifiera dig innan du går vidare till steg 2. Du är även varmt välkommen att kontakta oss på medlemsservice@obos.se

Du kan uppdatera ditt telefonnummer, din e-postadress och bostadsadress i vår app. Kontakta oss, så hjälper vi dig!

Medlemskapet är personligt, men kan överföras till familjemedlemmar. Det måste vara möjligt att dokumentera familjebanden. Med medlemskapet överförs också medlemskapets längd. Den som tar över medlemskapet kan inte få längre medlemstid än från sitt eget födelsedatum. För information om överföring av medlemskap, se våra medlemsvillkor.

Om du vill överföra ett medlemskap till en familjemedlem behöver du ladda ner, fylla i och skicka in överföringsformuläret till medlemsservice@obos.se.

Ladda ner överföringsformulär här

Kontakta medlemsservice@obos.se om du vill ha hjälp med att överföra din medlemstid till en närstående.

Som ett alternativ till att avsluta ditt medlemskap har du möjlighet att kostnadsfritt överföra ditt medlemskap och intjänade medlemstid till en nära familjemedlem. Observera att den som tar över medlemskapet inte kan ha längre medlemstid än från sitt eget födelsedatum.

Formulär för överföring av medlemskap finns här: Överför medlemskap

Önskar du avregistrera dig från OBOS måste du höra av dig till OBOS medlemsservice här. Efter avslutat medlemskap upphör alla medlemsrättigheter, medlemstid och status som medlem i OBOS. Du har inte rätt till återbetalning av tidigare inbetald inträdesavgift eller medlemsavgifter om du avslutar ditt medlemskap. Om du ångrar dig och vill bli medlem igen måste du starta ett nytt medlemskap med ny medlemstid.