Så skapar vi mervärde för dig som medlem

Det är inte bara dina bostadsdrömmar OBOS uppfyller – i vårt uppdrag ingår också att ge tillbaka till våra medlemmar. Med förmånliga rabatter kan du spara flera tusen kronor och ta del av unika upplevelser.

OBOS skiljer sig på många sätt från andra bostadsutvecklare, inte minst genom att vara en medlemsorganisation. Sedan starten i Norge 1929 har målet varit att bygga attraktiva bostäder och skapa mervärde för medlemmarna.   

- Det står i våra stadgar att vi ska arbeta fram förmåner som våra medlemmar inte kan skaffa på egen hand, säger Anna-Clara Dettner, medlemschef i Sverige.  

Mycket pengar att spara 

Sedan medlemsprogrammets start i Sverige i slutet av 2020 har medlemmarna kunnat ta del av en rad förmåner som exempelvis rabatterade inträden på nöjesparker, hotellövernattningar och resor men också på mer vardagsnära inköp som färg, byggmaterial och köksinredning.  

Det finns också erbjudanden på mer återkommande tjänster och kostnader som städning, elavtal och försäkringar. Den som är uppmärksam kan alltså snabbt spara in tusenlappar både på nöjen och mer återkommande utgifter.   

– Ska man till exempel göra om hemma kan man spara väldigt mycket pengar genom våra erbjudanden, förklarar Anna-Clara. 

Unika upplevelser 

Med jämna mellanrum arrangerar OBOS exklusiva medlemskvällar med exempelvis kända komiker eller medlemsdagar på Gröna Lund. Som medlem kan du då ofta köpa flera biljetter och bjuda med vänner eller barnens kompisar.  

– Vi vill ge fler möjlighet att göra saker som man annars inte har råd med, det är vårt sätt att ge tillbaka till dig som är medlem, säger Anna-Clara. 

Den här typen av evenemang brukar vara uppskattade bland medlemmarna.  

– Det är väldigt roligt när medlemmarna hör av sig och berättar att de är nöjda. Det som berört mest en familj som berättade att de tagit med en av barnens kompisar som annars inte haft möjlighet att gå på Gröna Lund. Det hade varit en jättefin dag för det barnet. 

Gör verklighet av medlemmars önskemål 

Det är också utifrån medlemmarnas önskemål som vi förhandlar fram rabatter och förmåner hos företag och partners.  

– Vi tycker att det är jätteroligt med eventen där vi får träffa medlemmar, höra vad ni tycker är roligt och vad ni vill ha för erbjudanden. Vi försöker alltid överträffa era förväntningar, säger Anna-Clara. 

Som medlem är bästa sättet att hålla koll på alla erbjudanden genom OBOS-appen, särskilt för den som vill ta del av evenemang med ett begränsat antal platser som snabbt kan ta slut. Men så klart får den som vill också informationen på mejl.   

– Vi kommer ut med nyheter, nya erbjudanden och event hela tiden. Det är alltid något som händer. Det absolut enklaste för att ha koll på allting är genom vår app. 

En investering för livet  

Medlemskapet är inte bara något du kan ha nytta av här och nu, menar Anna-Clara, det är också något du kan se som en investering för framtiden – för dig själv eller dina barn. Särskilt då du som är medlem alltid har kvar din kötid, oavsett om du valt en bostad genom OBOS eller inte, och att medlemskapet kan föras över med bibehållen kötid till familjemedlemmar.  

Det finns också möjlighet att ge bort ett medlemskap i OBOS. En gåva som blir mer värd för varje år som går.  

– Vi bygger fler och fler bostäder och vill man ha en bra plats i kön och kunna välja exempelvis en bostad högst upp eller närmast parken så behöver du vara medlem. Och under tiden har du roligt och kan spara pengar.