Hoppa till innehåll

Nyheter

Stabilt resultat för OBOS på en tuff marknad

OBOS redovisade en vinst före skatt på 1 705 miljoner NOK för 2024. Resultatökningen på en miljard kronor beror på positiva bidrag från affärsområdena bank, fastighetsförvaltning, kommersiella fastigheter samt försäljningen av aktier i det svenska bostadsbolaget Odevo.

Första spadtaget för 28 lägenheter i populära Hjärup

Trots en mycket utmanande marknad de senaste åren är Skåne en av regionerna där OBOS startat flera nya bostadsprojekt. Kommande projekt är Brf Esplanaden, på Parkallén i Hjärup där byggnationen av 28 lägenheter med ett till fyra rum och kök nu påbörjas. Det blir den första fasen av två och det första spadtaget sker torsdagen den 6 februari klockan 13:30.

OBOS bygger trädgårdsstad i Marieberg med 200 bostäder

OBOS har förvärvat mark i Marieberg, ett attraktivt område med goda förbindelser till Örebro centrum och närhet till den externa handelsplatsen. Här planeras utvecklingen av en trädgårdsstad med cirka 200 bostäder i blandade upplåtelseformer. Det står klart efter en affärsuppgörelse mellan OBOS och Örebrotravet.

Nödbostad byggd av OBOS

OBOS nödbostad - hem för människor i kris

I en värld där antalet krigs- och krisdrabbade områden ökar, växer också behovet av nödbostäder för människor på flykt – inte minst i Europa. Som en av Norge och Sveriges ledande bostadsutvecklare kan vi på OBOS bidra med det vi gör bäst: trygga bostäder som ger fler människor tak över huvudet. Först ut att få en nödbostad är åtta familjer i Ukraina.

OBOS bostäder i Brobyholm – del av världsunikt projekt

I Brobyholm, strax utanför Strängnäs, där OBOS planerar 100 bostäder, kommer det vara möjligt att ansluta hushållets alla digitala enheter och vitvaror och apparater till en och samma app. Dessutom ska enheterna kommunicera med grannarnas – allt för att spara så mycket energi och kostnader som möjligt. Projektet blir ett av de första i världen i sitt slag.

Myresjöhus husmodell Morgondagg.

Myresjöhus starkaste småhusvarumärket

Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket med störst varumärkeskännedom- och styrka (Brand Equity) i Sverige. Detta enligt en färsk undersökning från marknadsanalysföretaget Prognoscentret.