Hoppa till innehåll

OBOS-koncernen genomför varumärkesjustering med syfte att öka tydligheten mot kunderna

Från och med den 22 juni kommer samtliga projekt inom OBOS svenska verksamhet att vara sökbara via obos.se. OBOS Kärnhems webbsida avvecklas, och både OBOS Kärnhems och OBOS Nya Hems projekt publiceras på obos.se tillsammans med OBOS Sveriges bostadsprojekt samt SmålandsVillan och Myresjöhus erbjudande med tomter och flyttklara hus.

Publicerad:
onsdag 23 juni 2021

Varumärkesjusteringen genomförs för att öka tydligheten mot kunderna, med ett enhetligt uttryck både på webbsida, på byggskyltar och i tryckt och digitalt marknadsmaterial.  

Sammantaget innebär justeringen att den svenska verksamheten går från fyra varumärken (OBOS, OBOS Kärnhem, Myresjöhus och SmålandsVillan), till tre varumärken (OBOS, Myresjöhus och SmålandsVillan). OBOS Kärnhems logotyp kommer att fasas ut och övergå till att använda OBOS-logotypen.  Bolagen OBOS Sverige, OBOS Kärnhem och OBOS Nya Hem med dess respektive kärnverksamheter finns kvar, men verkar alla under varumärket OBOS.  

  • Inom bolaget OBOS Sverige bedrivs dels projektutveckling genom industriellt byggande i trä, dels styckehusförsäljning genom Myresjöhus och SmålandsVillan – primärt på landsbygd, i kransorter och små till medelstora städer. Inom OBOS Sveriges erbjudande ingår också koncept för förskola och LSS-boende.  
  • Inom bolaget OBOS Nya Hem bedrivs OBOS storstadssatsning i Sverige, vilket innebär primärt platsanpassad byggnation i flerfamiljshus i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö.  
  • Inom bolaget OBOS Kärnhem bedrivs projektutveckling, både genom industriellt byggande i trä och platsanpassad byggnation, primärt i eller i anslutning till små till medelstora städer.  

Förändringen och varumärkesjusteringen innebär också ett gemensamt konto för OBOS-varumärket, både i sociala medier och i nyhetsrum, där nyheter och information från samtliga bolag kommer att presenteras. Myresjöhus och SmålandsVillan har kvar sina respektive webbplatser och nyhetsrum. 

Information om förändringarna har kommunicerats separat till berörda parter såsom intressenter, kunder, leverantörer och entreprenörer.  

Förändringarna trädde i kraft tisdagen den 22 juni 2021.  

Vid frågor om varumärkesjusteringen, vänligen kontakta:  

Christian Alehagen, chef Varumärke och Samhällsansvar 
Tel: 010-434 18 08 
christian.alehagen@obos.se 

Relaterade

Fotograf: Elin Nysten/Region Gotland

Träffa OBOS i Almedalen

Den 27 juni till 1 juli är det återigen dags för Almedalsveckan i Visby. Som en av Norge och Sveriges största bostadsutvecklare finns OBOS självklart på plats – med seminarier i egen regi, rundabordssamtal och som experter i panelsamtal. Söker du experter till din panel? Tveka inte att höra av dig.

Hög aktivitet under ett utmanande år

2022 blev ett mer utmanande år än vad de flesta hade förväntat sig. Men trots oroliga marknadsförhållanden upprätthöll OBOS en offensiv byggtakt.
Sofia Ljungdahl, VD OBOS Nya Hem

OBOS: Svårare för samhällsbärande yrkesgrupper att köpa bostad i storstäderna

Endast 1 av 9 bostäder i Storstockholm kunde köpas av en grundskollärare med 37 400 kronor i månadslön i slutet av 2022. Det visar den senaste upplagan av OBOS lärarindex. – Sedan förra året minskar andelen bostäder som samhällsbärande yrkesgrupper kan köpa i alla tre storstadsregioner. Det är inte bara ett problem för enskilda individer, det hotar även städernas attraktionskraft, säger Sofia Ljungdahl, VD OBOS Nya Hem.