Familj som är ute och går med hunden i ett trevligt bostadsområde från obos

Kund + Koncentration = Kundcentration

När vi på OBOS planerar, projekterar, bygger och säljer våra bostäder – ja, ända tills de blivit någons nya hem – har vi hela tiden samma sak i fokus: dig. Under hela kedjan koncentrerar vi oss på det som är det allra viktigaste i vår verksamhet, nämligen våra kunder. Det genomsyrar vårt sätt att jobba och vårt sätt att tänka. Vi kallar det kundcentration.

Du betyder allt för oss

När vi på OBOS planerar, projekterar, bygger och säljer våra bostäder – ja, ända tills de blivit någons nya hem – har vi hela tiden samma sak i fokus: dig. Våra kunder är det viktigaste vi har, det genomsyrar vårt sätt att jobba och vårt sätt att tänka: vi brukar kalla det kundcentration. Att vi i varje led i vår verksamhet koncentrerar oss på att göra det bästa valet för dig.

På väg uppåt

På väg uppåt

Faktum är att vi älskar våra kunder. Och vi blir så stolta när känslan är besvarad. I februari 2021 presenterade Prognoscentret sin branschmätning i kundnöjdhet. OBOS dotterbolag SmålandsVillan har nöjdast kunder 2020 tillsammans med Eksjöhus. Dessutom kvalade tre av OBOS bostadsprojekt in på en delad fjärdeplats på Topp 10-listan över bästa projekt.

För oss på OBOS är kundnöjdhet en viktig hållbarhetsfråga eftersom kunderna är det viktigaste vi har för att upprätthålla vår kärnverksamhet. Att vi fått utmärkelser inom både projektutveckling och styckebygda småhus är ett starkt kvitto på att vi har fungerande processer inom båda verksamheter. 

De av våra projektutvecklings projekt som har fått ett NKI på 87 och därmed kvalat in på listan är Brf Sundby Äng i Strängnäs, Brf Hägerneholm Park 1 i Täby och OBOS Kärnhems projekt Brf Harven i Svedala. Vi har också en hög svarsfrekvens hos våra kunder med ett snitt på 75 procent jämfört med branschsnittet på 61 procent.

Vi är särskilt stolta över betyget för personalkategorin där vi placerar oss väldigt högt. Ett härligt kvitto på vår engagerade personal – men det kanske du visste redan? Om inte, passa på att bekanta dig med våra stjärnor runt om i landet.

OBOS placerade sig i toppen även förra året så vi kom på en tredje plats efter ett intensivt kundnöjdhetsarbete samt en topp tio placering för Brf Magasinet i Örebro. Vi fortsätter vårt kundfokuserade arbete och är peppade på att fortsätta klättra i rankningen. 

Läs mer om OBOS placering i branschmätningen

Hur tänker vi på dig som kund i vår vardag?

Hur tänker vi på dig som kund i vår vardag?

Vi är många som jobbar på OBOS, cirka 1000 personer i många olika yrkesroller. Men vi jobbar alla mot samma mål: Sveriges nöjdaste kunder. Hela vägen från ritbordet till inflyttningen. Här berättar några av oss hur det jobbet ser ut i deras vardag.

Omsorg om varje detalj

- I mitt jobb handlar det om att hela tiden göra så bra grejer som möjligt, in i minsta detalj. Att vi kan känna stolthet över allt vi levererar. Det handlar om att lägga extra omsorg på att granska ritningarna för att undvika misstag, men också om att vara noga med materialet – om vi till exempel ser en bräda som är dålig så byter vi ut den direkt. Att hålla tidplanen är också en viktig del. Vi gör helt enkelt allt vi kan för att kunden ska kunna flytta in i ett så bra hus som möjligt, så snabbt som möjligt. Nöjda kunder kommer tillbaka, och då har vi jobben kvar – så enkelt är det, säger Jörgen Broqvist.

Jörgen Broqvist, teamledare på fabriken i Myresjö

Vem vill bo just här?

- När jag sätter igång med att rita bygglovshandlingarna är det så tidigt i processen att vi ännu inte vet så mycket om kunderna, även om vi alltid har en viss målgrupp i åtanke. Därför försöker jag alltid att visualisera vem som skulle vilja bo i bostaden. Om jag till exempel ser en familj framför mig blir det enklare att tänka på vad de behöver och vill ha i sitt nya hem. Att vi har ett tätt samarbete med projektutvecklare, projektledare och kundansvariga i projekten gör att vi kan ta vara på våra olika erfarenheter från tidigare projekt, både bra och mindre bra, för att hela tiden ha kunden i fokus, säger Julia Svanberg som är skiss- och bygglovsprojektör. 

porträtt Julia Svanberg
Vi bygger ju inte bara en produkt, utan ett hem som någon ska längta till och trivas i. Julia Svanberg, skiss- och bygglovsprojektör

Verklighetsanpassad marknadsföring

- Det första jag tänker på är hur viktigt det är att vi presenterar bostaden och området så nära verkligheten som möjligt. Eftersom vi erbjuder helt nya bostäder är det inte alltid möjligt att klämma och känna på produkten. Därför är det viktigt att vi förmedlar en känsla för hur bostaden kommer att se ut – men också för hur det är att bo just här. För att de som sedan flyttar in ska bli nöjda gäller det såklart att deras upplevelse av det nya hemmet stämmer överens med förväntningarna som vi hjälpt till att skapa, berättar Therese Ronkainen. 

porträtt Therese Ronkainen

Therese Ronkainen, marknadskordinator

Vi vill se dina drömmar bli verklighet

Så, varför gör vi då på detta viset? Det är egentligen ganska självklart: utan nöjda kunder har vi ingen verksamhet. Vi bygger bättre hus, där folk vill bo, tack vare våra kunders input. Vi vet att ett bostadsköp är en stor sak. Inte bara för att det handlar om stora pengar – utan också för att det handlar om drömmar. Genom varje led i vår verksamhet tar vi våra kunders bostadsdrömmar på största allvar, och vi blir så glada när vi ser drömmarna bli verklighet.