Hoppa till innehåll
Bild på ljust luftigt vardagsrum med en logga för Topp tre 2019 NKI

OBOS bland de bästa på NKI enligt Prognoscentret

Den 6 februari presenterade Prognoscentret sin branschmätning i kundnöjdhet bland bostadsutvecklare. OBOS, som är en av Nordens största bostadsutvecklare, kom på en tredje plats efter vad de själva beskriver som ett intensivt kundnöjdhetsarbete de senaste åren.

Publicerad:
torsdag 6 februari 2020

-Vi tänker alltid kundnöjdhet, men har intensifierat det operativa arbetet och fått goda resultat, säger David Carlsson, operativ chef för OBOS Projektutveckling Bostad. Vi har lyckats höja vårt NKI från 72 till 76 mellan 2018 och 2019. En stor eloge till mina fantastiska medarbetare inom OBOS som har rott detta i hamn.


Det som ligger bakom lyftet i OBOS NKI uppges vara en genomarbetad säljprocess, och insatser i form av både kundansvariga och eftermarknadsansvariga som följer kunden genom hela bostadsköpsprocessen. I Prognoscentrets mätning visar sig resultatet av det hårda arbetet i form av en delad tredjeplats i kategorin Bostadsutvecklare, men också genom att OBOS bostadsprojekt Brf Magasinet i Örebro är med på topp 10-listan över bästa bostadsprojekt med ett NKI på hela 84.

-Det känns självklart jätteroligt, säger Sabah Osman, kundansvarig för Brf Magasinet. Jag tror att framgången ligger i att vi jobbat hårt med att hitta en noga genomtänkt produkt, både invändigt och utvändigt som är unik i sin utformning. Vi har även jobbat mycket med att försöka föregå kunden med frågor och funderingar i form av kontinuerlig kommunikation och information.

På frågan om OBOS känner sig nöjd med placeringarna kommer svaret snabbt från David Carlsson:

-Vi är stolta och glada över detta, men vi har ett mål om att få branschens nöjdaste kunder. Det är ett mål som vi fortsätter att sträva mot, och som vi vill nå inom en inte alltför lång framtid.

Under prisutdelningen fick OBOS även ta emot förstapris i kategorin personal, vilken mäter hur nöjda kunderna är med personalbemötandet.

 

För mer information
David Carlsson
Operativ Chef OBOS Projektutveckling Bostad
010-434 18 19

 

Om branschmätningen
Branschmätningen i kundnöjdhet görs av Prognoscentret AB, bland köpare av projektbyggda fler- och enfamiljshus. Prognoscentret är ett oberoende marknadsanalysföretag, specialiserat på den nordiska bygg- och fastighetsmarknaden. Branschmätningen visar vilka förväntningar kunden hade inför köpet och hur kunden upplever prisvärdhet, produkt- och servicekvalitet. 

Relaterade

Stabilt resultat för OBOS på en tuff marknad

OBOS redovisade en vinst före skatt på 1 705 miljoner NOK för 2024. Resultatökningen på en miljard kronor beror på positiva bidrag från affärsområdena bank, fastighetsförvaltning, kommersiella fastigheter samt försäljningen av aktier i det svenska bostadsbolaget Odevo.

Första spadtaget för 28 lägenheter i populära Hjärup

Trots en mycket utmanande marknad de senaste åren är Skåne en av regionerna där OBOS startat flera nya bostadsprojekt. Kommande projekt är Brf Esplanaden, på Parkallén i Hjärup där byggnationen av 28 lägenheter med ett till fyra rum och kök nu påbörjas. Det blir den första fasen av två och det första spadtaget sker torsdagen den 6 februari klockan 13:30.