Arkitekturen & byggnaden

Det brukar sägas att vi här i Norden är brödrafolk. Om det är sant låter vi vara osagt. Klart är emellertid att teamet bakom Stadsljus är ett lyckat möte mellan representanter från två länder med både likheter och olikheter.
Dansksvensk dynamik – en vinnande historia
Stadsljus är onekligen ett bostadsprojekt som förvånar och kanske även förför. Allt bottnar i ett samarbete, inte bara mellan olika arkitektkontor utan också mellan olika länders respektive perspektiv på byggande. Här blev Yellons erfarenhet av svenska byggregler och att bygga i omväxlande topografi tillsammans med ett friare danskt tänkande och erfarenhet av att bygga på höjden en framgångssaga – det senare representerat av COBE.
”Det här projektet hade inte kunnat göras av ett enda kontor – COBE bidrog till den kontextuella helheten, Yellon i sin tur till bostadsfunktionerna. Men allt som en helhet är en produkt av ett gott samarbete", säger Birk Folke Daugaard, projektledare, arkitekt och creative lead på COBE.
Samarbetet som initierades av OBOS har lett till en byggnad med tydlig platsrelation och arkitektonisk precision.



”Styrkan ligger i att exteriör och interiör håller samma riktigt höga kvalitet, vilket jag tycker är häftigt. Både fasadgestaltning och bostadskvaliteter är fantastiska i min mening. Det är ovanligt. Det har varit extremt roligt och lärorikt att arbeta med Stadsljus – ett av de bästa projekten i min karriär"
David Gillberg, handläggande arkitekt på Yellon.
Stadsljus tornar upp i Norra Djurgårdsstaden som en modern tolkning av områdets historiska gasklockor, gestaltad genom tre sammanlänkade cylindrar – en konkret gest till platsens industriella historia.
När tävlingen om att rita det nya höghuset i Norra Djurgårdsstaden drog igång var det självklart att ta avstamp i platsens historia och olika kulturlager. Det menar kollegan Fredric Scherman, även han arkitekt på Yellon:
”Vi var säkra på att vi ville göra en tolkning av det som hetat Gasklocka 4. Så vi tog in cylinderformen från gasklockorna och arbetade med material och färger som förankrar gestaltningen i sammanhanget.”



Det är ingen smal sak att få till ett så monumentalt byggnadsverk som Stadsljus. Många detaljer ska stämma och många röster göras hörda. Byggnaden som nu ligger och gror som ett färdigt frö i Norra Djurgårdsstaden är en produkt av många influenser. Här beskriver arkitekterna några av dem.
Att tolka ett gasverk
Stadsljus kommer resa sig högt och självsäkert. Men varför ser det ut som det gör? Arkitekterna berättar. Fasaden kombinerar en robust sockel i tegel, som refererar till Ferdinand Bobergs gasklockor, med en övre del i corten. De veckade, prismatiska balkongerna fångar dagsljus och förstärker det industriella uttrycket med sitt repeterande fasadspråk. Tre sammanlänkade cylindrar bidrar till generöst ljusinsläpp i alla bostäder – modulärt, levande och effektivt.
”Takets utformning är direkt inspirerad av gasklockornas ursprungliga silhuetter”
Fredric Scherman, arkitekt på Yellon.
Namnkunnig jury och öppna rum
Att huset valdes ut av bland andra stadsarkitekten, skönhetsrådet och Gert Wingårdh beror på byggnadens framtida roll: Stadsljus är ett urbant landmärke, synligt från flera delar av Stockholm. ”Vid 110 meters höjd blir det monumentalt. Vi ville skapa en form som talar för sig själv”, säger Birk Folke Daugaard, creative lead på COBE.
De 364 lägenheterna – från ettor till sexor – präglas av ett generöst ljusinsläpp tack vare byggnadens tredelade struktur. ”Vi ville skapa rum som inte är enkla boxar, utan öppna samband mellan kök och vardagsrum”, säger David Gillberg, handläggande arkitekt på Yellon.
Balkongerna är skyddade bakom fasadens veckade geometri – med storslagna vyer oavsett väderstreck. Och vinden? Den är testad. Vindtunnelmodeller har bidragit till att skapa ett hus som står stadigt i både storm och som silhuett.




